۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۷۳۶۷۴

یادداشت | شلیک نکن، نامه ننویس

نماینده ای که از نظامیان می‌خواهد در مساله موشکی و نظامی با امثال او مشورت کنند و اقدامات نظامی خود را متوقف کنند تا برجام حفظ شود.
سردار جعفری سردار جعفری

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از نامه اظهارات وقیحانه رییس جمهور آمریکا در مورد مذاکره با ایران، فرمانده سپاه پاسداران در نامهای خطاب به او، تاکید کرد که ایران کره شمالی نیست و ترامپ به عنوان یک سیاستمدار غیر حرفهای این توهم را که مسئولان ایران طالب مذاکره با امریکا باشند را به گور خواهند برد.

پس از نامه جسورانه سردار جعفری، نایب رییس مجلس در اقدامی عجیب، به جای محکومیت ترامپ، فرمانده سپاه را مورد نقد و هجمه قرار داد و در نامهای به او نوشت که در مسایلی که به شما ربط ندارد دخالت کنید و مستمسک این حرف خود را فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر عدم حضور نظامیان در سیاست دانسته است!

این موضع این نماینده جنجالی در کنار موضع قبلی او در مورد اینکه برجام را کسانی خراب کردند که موشک هوا کردند نشان از این میدهد گویا عدهای در داخل شاید به قصد خیرخواهی برای منافع ملی، اما در عمل در صدد پیشبرد سیاستهای ترامپ هستند!

این نماینده از یک سو از نظامیان میخواهد در مساله موشکی و نظامی با امثال او مشورت کنند و اقدامات نظامی خود را متوقف کنند تا برجام حفظ شود! از طرفی هنگامی فرمانده سپاه بر مبنای غیرت ملی و وظیفه خود علیه ترامپ نامه مینویسد ایشان او را از موضع گرفتن منع میکند!

به نظر میرسد در اندیشه چنین افرادی اصولا سپاه نه باید کار موشکی کند و نه اظهار نظر نماید! خوب است ایشان بفرمایند که آیا این را هم حضرت امام فرموده است که نظامیان برای حفظ اقتدار و عزت کشور در برابر زیاده خواهی دشمنان، حتی حق آزمایش موشک هم ندارند؟

شایسته است ایشان روشن و شفاف بفرمایند فلسفه وجودی سپاه را با توجه به آنچه در قانون اساسی آمده است قبول دارند یا خیر؟

آیا نامه نوشتن فرمانده سپاه به شیطان بزرگ و تکرار مواضع انقلابی ملت دخالت در سیاست است؟ این عضو هیات رییسه مجلس، در نامه خود نوشته است که فرمانده سپاه در قضیه مذاکره، باید تابع مقام عالی کشور باشد! این گزاره درست و قابل توجهی است اما جدای از سخنان متعدد رهبری درباره خوشبین نبودن به مذاکره با آمریکا وضرر این اقدام در این سالهای متمادی، گویا فرمایشات ایشان در دیدار اخیر با سفرا و دیپلماتها  مورد توجه قرار نگرفته است؟

ایشان در این دیدار به طور مفصل در مورد مذاکره با امریکا فرمایش کردند و در بخشی فرمودند: «بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد».

آیا فرمانده سپاه حق ندارد به عنوان یک سرباز مواضع فرمانده خود را به رییس جمهور آمریکا  و دنیا تفهیم کند؟ آیا این همان توقعی نیست که نویسنده نامه به سردار جعفری دارد که فرمانده سپاه در مساله مذاکره تابع مقام عالیتر از خود باشد؟

مع الاسف اشکال کار اینجاست که بخشی از بدنه دیپلماسی کشور این گونه عمل نمیکند و در برجام  و سایرمذاکرات تابع مقام عالی شور نیست! اگر قرار است نمایندهای اعتراضی هم داشته باشد به عنوان نماینده ملت وظیفه دارد اینجا ورود کند که وزیر خارجه و تیم دیپلماسی دولت تا چه میزان به شرایط و دستورات رهبری و حتی مجلس در برجام پایبند بودند و آن را جامه عمل پوشاندند!

نویسنده در ادامه نامهاش به درستی نوشته است: «از معضلات کشور ما دخالت نهادها و مقامات مختلف در کار یکدیگر است .... اگر مجلس و دولت و قوه قضائیه و شوراهای عالی امنیت ملی و انقلاب فرهنگی و فضای مجازی و نیروهای مسلح و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان هر یک کار خود را درست انجام دهند و وارد حوزه دیگر نشوند وضع کشور سامان بهتری می‌یابد.» اگر یک نماینده مجلس که برای کشور و ملت دلسوزی میکند به جای دخالت در امور سپاه و انتقاد از کسانی که در حوزه قانونی او نیست به وظایف قانونی عمل کند و به نظارت به وزرا و قراردادهای خارجی و دیپلماسی کشور اهتمام بیشتری داشته باشد واقعا وضع کشور سامان بهتری خواهد داشت!

در شرایط التهاب اقتصادی مردم از مجلس توقع دارد همراه با دولت و سایر نهادهای نظام علیه دشمن مشترک ملت ایران موضع گرفته و به بهبود وضع معیشتی مردم کمکی کند نه آنکه با نامههای بی مورد به جنجالسازی دامن بزند!/۹۱۸/ی۷۰۳/س

مهدی عامری، نویسنده حوزوی

ارسال نظرات